Willie Nelson, ca un compozitor şi un interpret, Willie Nelson a jucat un rol vital în muzica rock&roll. Deşi el nu a devenit un star până la mijlocul anilor 70, Nelson şi-a petrecut anii 60 scriind melodii care au devenit hit-uri pentru star-uri ,ca Ray Price („Night Life”), Patsy Cline (Crazy), Young Faron (Hello Walls), şi Billy Walker (Funny How Time Slips Away”), precum şi o serie de înregistrări pe Liberty şi RCA, care i-a adus în cele din urmă,un mic, dar devotat, cult. În timpul anilor 70, Willie s-a aliat cu Waylon Jenning si ca urmare a succesului cross-over din anul 1975, „The Red Headed Stranger” şi „Blue Eyes Crying in the Rain,” Nelson,a fost un star veritabil, uşor de recunoscut în cercurile de pop, crescând audienţele.
În afară de înregistrări, de asemenea, el a lansat o carieră de succes la începutul anilor 80. Chiar şi atunci când era un star, Willie niciodată nu a mers pe un singur gen muzical. În schimb, el a împrumutat de la o mare varietate de stiluri, inclusiv pop-tradiţionale, western swing, jazz, country-cowboy songs, honky tonk, rock & roll, folk, şi blues,creând un gen distinctiv. Nelson a rămas în partea de sus a topurilor ţării până la mijlocul anilor 80, atunci când stilul său de viaţă a început să iasă de sub control, culminând într-o luptă cu IRS. În timpul anilor 90, muzica lui Nelson nu a mai avut succesul care îl avea un deceniu mai devreme, dar el a rămas un simbol important în muzica country, având influenţe mari supra stilului tradiţionalist nou şi mişcarea alternativă a anilor a anilor 80 şi 90,lăsând în urmă multe melodii clasice şi înregistrări.
Nelson, a început să cânte încă de când era un copil ,crescut în Abbott, TX. După ce tatăl său a murit şi mama sa l-a părăsit , Nelson şi sora lui ,Bobbie, au fost crescuţi de bunicii lor, care i-au încurajat pe ambii copii ,să înveţe să cânte la diferite instrumente. Willie luat chitara, şi încă nu împlinise şapte ani, când deja scria melodii. Bobbie, a învăţat să cânte la pian,şi după căsătoria cu lăutarul Bud Fletcher,acesta i-a indrumat pe fraţii Nelson să se alăture trupei sale. Nelson cântase deja cu Raychecks’ Polka Band,dar în colaborarea cu Bud Fletcher,el a devenit solistul grupului.
Willie a colaborat cu Fletcher pe tot parcursul liceului. După absolvire, el s-a alăturat Forţelor Aeriene, dar a trebuit să întrerupă activitatea la scurt timp după aceea, având grave probleme de spate. În urma disenrollment-ului său de la serviciu, el a început să caute de muncă cu normă întreagă. După ce a lucrat part-time,în mai multe locaţii , şi-a găsit un loc de muncă în calitate de contry-DJ la KCNC Fort Worth în 1954. Nelson a continuat să cânte în Tonks Honky şi datorită faptului că a lucrat ca DJ, a decis să spargă topurile cu înregistrările sale în 1956. În acel an, el a condus la Vancouver, unde a înregistrat ” Leon Payne’s Lumberjack”. La acea vreme, Payne a fost un DJ care adus vânzări de 3.000 de exemplare – o cifră respectabilă pentru un singur independent, dar nu suficient pentru a câştiga prea mult atenţia. Pentru următorii câţiva ani, Willie a continuat să cânte şi să lucreze ca DJ în cluburi. În acest timp, el a vândut „Family Bible” la un instructor de chitară pentru 50 de dolari, iar când piesa a devenit un hit a lui Claude Gray, în 1960, Nelson a decis să se mute la Nashville anul următor să îşi încerce norocul.Capacitatea sa de compozitor nu a trecut neobservată, şi în perioada imediat următoare, Hank Cochran l-a ajutat pe Willie , să obţină un contract la Pamper Music. Ray Price, care a era asociat la Pamper Music, a înregistrat piesa „Night Life” a lui Nelson şi l-a invitat să se alăture trupei sale,Cowboys Cherokee, ca şi basist.
Piesa „Monuments” nu a reuşit să devină hit si Nelson s-a mutat la RCA Records in 1965 şi acelaşi an a devenit membru al Grand Ole Opry.
Shutgun Willie (1973), primul album al lui Nelson pentru Atlantic, a fost dovada de schimbare a stilului său muzical, şi, deşi iniţial nu s-a vândut bine, a câştigat recenzii bune. Prin toamna lui 1973, Bob Wills cu piesa „ Stay All Night” a fost clasată în Top 40. În anul următor, el a scos albumul „Phases and Stages”, care a crescut şi mai mult cu hit-single-ul ”Morning Bloody Mary”si „After the Fire Is Gone”.
Dar descoperirea comercială reală a fost în 1975, când a rupt legăturile cu Atlanticul şi a semnat un contract cu Columbia Records, care i-a dat complet controlul creativ al evidenţelor sale.
Nelson s-a bucurat de cel mai mare succes în anul 1978, când a fost clasat cu două albume foarte diferite. „Waylon and Willie”, primul său album în duet cu Jennings, a fost un succes major la începutul anului, cu piesa „Mammas Don’t Let Your Babies Grow Up to Be Cowboys” În acelaşi an, el a lansat „Stardust”,şi deşi,cei mai mulţi critici credeau că albumul neconvenţional va deraia cariera lui Nelson, dar în mod neaşteptat a devenit unul dintre cele mai de succes înregistrări în repertoriul sau, menţinându-se aproape zece ani în topurile ţării şi fiind vândut în peste patru milioane de exemplare. După succesul cu „Stardust”, Willie , apare în filmul lui Robert Redford „The Electric Horseman” în 1979 şi îşi încearcă norocul în „Honeysuckle Rose” anul următor. Acesta din urmă a dat naştere hit-ului „On Road Again” sub semnatura lui Nelson.
Willie a continuat in anii 80, când a avut un succes cross-over, mai exact in 1982 cu un cover al lui Elvis Presley- „Always on My Mind”.Single-ul a fost „number one” timp de doua săptămâni , apoi ocupând locul 5 . In următorii doi ani, el a lansat un album in duet cu Merle Haggard ( Poncho & Lefty 1983) Jennings ( WWII 1982 Take to the Limit 1983). timp ce „To All the Girls I’ve Loved Before,”, un duet cu star-ul Julio Iglesias, a devenit un alt cross-over cu un succes major 1984, ajungând pe locul cinci în topurile pop şi numărul unu pe graficul country singles
Uimitor de prolific, ca un mare artist ,Nelson a lansat „The Great Divide” în 2002. Mai târziu, în 2003, Nelson a lansat „Run That by Me One More Time”,care l-a reunit cu Ray Price şi a început o colaborare cu Lost Highway Records. „It Always Will Be” şi „Outlaws and Angels” a apărut pe Lost Highway în 2004, api a urmat tentativa lui Nelson de a trece la o fuziune country-reggae, „Countryman”, pe Lost Highway, în anul 2005.
Double-disc-ul „Last of the Breed”, un proiect ambiţios în care Nelson era asociat cu Merle Haggard şi Price Ray, a fost lansat de către cei de la Lost Highway în 2007.
În 2008, Nelson,s-a asociat cu trompetistul Wynton Marsalis pentru albumul live „Two Men with the Blues” şi cu producătorul Raphael Mickey pentru repararea unor remix-uri serioase de epocă .Nelson a lansat între 1966 şi 1970 „Naked Willie”.
„Lost Highway”, un album de duete cu cântăreţi country-pop , de la Shania Twain la Elvis Costello, a apărut în 2009. De asemenea, apare în 2009 „American Classic „de la Blue Note Records. Country Music a fost urmat apoi, de „Rounder Records” în 2010.
Am adunat aici cateva imagini video relevante: Clip1 Clip2 Clip3
Autor: Stephen Thomas Erlewine
Redactat de Mihaela Rusu